18 Makanan Ini 'Tidak Boleh' untuk Disimpan di Peti Sejuk/Kulkas, Tolong Sebarkan ...


Hampir semua rumah tangga mempunyai satu peti sejuk untuk menyimpan bahan makanan, minuman ringan, makanan yang tak habis dimakan, bahkan untuk membuang kuman dan bakteria yang ada di seluar  jeans .

Namun, tak ramai yang tahu kalau menyimpan makanan di peti sejuk terlalu lama boleh mengurangkan kualiti pemakanan atau mempercepatkan proses pereputan. Ada beberapa sumber makanan yang tidak boleh disimpan di peti sejuk, seperti dikutip dari  Times of India , Selasa (23/2/2016) .

1. Roti
Roti mudah kering jika disimpan di peti sejuk. Kualiti roti yang bagus seperti roti gandum akan menjadi buruk dan roti dengan kualiti buruk menjadi lebih buruk lagi. 

. Kentang
Peti sejuk mempengaruhi rasa kentang. Jika mahu masukkan dulu ke dalam beg kertas, baru dimasukkan ke peti sejuk. Beg plastik tidak digalakkan kerana mempercepatkan proses pereputan.

3. Buah-buahan
Avokad, epal, pisang,  peach , dan pisang tidak boleh disimpan di kulas. Pendingin mengakibatkan hilangnya rasa dan tekstur asli dari buah-buahan. Jika mau sensasi sejuk, potong saja buah-buahan yang ingin anda santap, baru simpan dalam peti sejuk selama 30 minit sebelum dimakan.

4. Bawang
Tempat menyimpan bawang bukan di peti sejuk, melainkan di beg kertas lalu meletakkannya di tempat gelap, sejuk, dan jauh dari kentang.Kentang cenderung untuk melepaskan wap air dan gas yang boleh menyebabkan bawang cepat busuk. Sedangkan kelembapan peti sejuk membuat bawang mudah berkulat.

5.  Dressing  salad
Dressing  salad yang umumnya berbahan dasar minyak tidak boleh disimpan di peti sejuk. Krim, yogurt, atau dressing berasaskan mayonis perlu disimpan di peti ais. 

6. Tomato
Tomato kehilangan rasa dan menjadi lembek bila disimpan di peti ais.Supaya tomato cepat matang, simpan di beg kertas.

7. Sos tomato
Kicap dan sos tidak boleh disimpan di peti sejuk, apalagi setelah dibuka.

8. Sereal
Tak ada anjuran bijirin boleh disimpan di peti sejuk.

9. Minyak
Hampir semua minyak selamat disimpan di suhu bilik. Jika minyak mengandungi lemak tepu yang rendah seperti bunga matahari, bolehlah meletakkannya di peti sejuk tapi di dekat pintu.

10. Kopi
Tempat menyimpan kopi terbaik di dalam bekas kedap udara, bukan sejuk. Yang ada malah malah mengurangkan rasa.

11. Acar
Lebih baik meletakkannya di ruang terbuka sehingga udara boleh bergerak di sekitar itu.

12. Melon
Untuk menjaga keutuhan rasa tembikai, simpan pada suhu bilik. Setelah dipotong, baru boleh disimpan di peti ais.

13. Selai kacang
Simpan di tempat yang sejuk, gelap, maka selai kacang akan baik-baik saja.

14. Madu
Madu mudah mengeras jika disimpan di peti sejuk. Cukup pada suhu bilik dan jauh dari paparan sinar matahari langsung.

15. Bawang putih
Pendinginan mengurangkan rasa bawang putih dan mempengaruhi umurnya. Persekitaran yang sejuk boleh menyebabkan cendawan berkembang dengan subur.

16. Cabai
Tidak perlu proses penyejukan untuk menyimpan cili. 

17. Tuna
Tuna yang berasal dari dalam tin tidak perlu disimpan di peti sejuk, hanya di tempat yang mempunyai suhu bilik.

18. Lada
Baik itu lada merah, hijau, kuning, cili, bahkan lada akan baik-baik saja tanpa proses penyejukan apapun. - [Sumber liputan6.com]

Suka dengan ini?
|